چاقی می تواند خطر اختلالات بارداری زنان را افزایش دهد

چاقی می تواند خطر اختلالات بارداری زنان را افزایش دهد

چاقی می تواند خطر اختلالات بارداری زنان را افزایش دهد

مطالعه‌ای که توسط محققان دانشگاه آکسفورد انجام شد، ارتباط علت‌شناختی بین چاقی و طیف وسیعی از بیماری‌های باروری زنان را نشان می‌دهد، اما میزان این ارتباط بین شرایط متفاوت است. اگرچه اختلالات باروری شرایط رایجی هستند که بر سلامت و رفاه بسیاری از افراد تأثیر می‌گذارند، نقش چاقی در ایجاد شرایط باروری زنان مورد مطالعه قرار نگرفته است. مقاله "چاقی و خطر شرایط باروری زنان: مطالعه تصادفی سازی مندلی"، منتشر شده در PLoS Medicine.

چاقی با خطر ابتلا به شرایط تولید مثل زنان مرتبط است. کار ما نشان می دهد که اثرات ژنتیکی و مشاهداتی تخمین زده شده چاقی بر شرایط مختلف تولید مثل ناهمگن است و تا حدی توسط هورمون ها واسطه می شود. ما همچنین می بینیم که اختلالات تولید مثل با اثر ژنتیکی مشترک چاقی خوشه می شوند. اعتبار: Samvida S. Venkatesh، CC BY 4.0 (creativecommons.org/licenses/by/4.0/)

برای بررسی ارتباط علت و معلولی بین چاقی، هورمون‌های متابولیک و اختلالات تولید مثل زنان، محققان یک مطالعه تصادفی‌سازی مندلی روی ۲۵۷۱۹۳ زن از اجداد اروپایی در سنین ۴۰ تا ۶۹ سال انجام دادند. آنها به سوابق UK Biobank، یک پایگاه داده زیست پزشکی در مقیاس بزرگ که حاوی اطلاعات پزشکی، محیطی و ژنتیکی شرکت کنندگان است، دسترسی پیدا کردند.

سپس محققان یک مدل آماری برای تخمین ارتباط شاخص توده بدنی و نسبت دور کمر به باسن با خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌های باروری زنان از جمله اندومتریوز، خونریزی شدید قاعدگی، پره اکلامپسی و ناباروری ایجاد کردند.

محققان ارتباط مشاهداتی بین چاقی و طیف وسیعی از اختلالات تولید مثل زنان، از جمله فیبروم رحم، سندرم تخمدان پلی کیستیک، خونریزی شدید قاعدگی و پره اکلامپسی پیدا کردند. آنها همچنین دریافتند که برخی از تغییرات ژنتیکی ارثی مرتبط با چاقی نیز با اختلالات تولید مثل زنان مرتبط است، اما قدرت این ارتباط بر اساس نوع چاقی و شرایط باروری متفاوت است.

این مطالعه دارای چندین محدودیت بود، مانند شیوع کم اختلالات تولید مثل زنان در میان شرکت کنندگان، و فقدان داده های شاخص توده بدنی و نسبت دور کمر به باسن قبل از شروع بیماری.

نویسندگان نوشتند: «ما شواهد ژنتیکی ارائه می‌دهیم مبنی بر اینکه چاقی عمومی و چاقی مرکزی نقش علت‌شناختی را در طیف گسترده‌ای از شرایط تولید مثل زنان بازی می‌کنند، اما میزان این ارتباط به‌طور قابل‌توجهی بین شرایط متفاوت است. نتایج ما نیاز به بررسی مکانیسم‌ها را نشان می‌دهد. میانجی‌گری ارتباط علت اضافه وزن و چاقی بر سلامت زنان برای شناسایی اهداف پیشگیری و درمان بیماری.

منبع مقاله : https://journals.plos.org/plosmedicine/article?id=10.1371/journal.pmed.1003679

نظرات 0

دیدگاه خود را بیان کنید