جراحی چاقی باعث کاهش شدت و مرگ و میر ناشی از کویید 19 در افراد چاق می شود

جراحی چاقی باعث کاهش شدت و مرگ و میر ناشی از  کویید 19 در افراد چاق می شود

طبق بررسی صورت گرفته در کلیولند کلینیک در بیمارانی که چاق بوده و تست کوبید در آنها مثبت شده است در صورت داشتن سابقه جراحی چاقی شدت بیماری کوبید 19و نیاز به بستری و آی سی یو و تنفس مصنوعی با ونتیلاتور در آنها به شدت کاهش یافته است.

در چند ماه گذشته محققین دریافتند که چاقی و عوارض آن نظیر دیابت- فشار خون – اختلالات تنفسی و... ریسک فاکتور جدی بیماری کوبید 19 بوده و در صورت ابتلای این افراد به کوبید 19 احتمال بستری و نیاز به تنفس مصنوعی و در نتیجه مرگ و میر بیشتر میشود.

چاقی یک بیماری کمپلکس بوده و در بدن حالت التهاب عمومی ایجاد کرده و باعث آزاد شدن واسطه های التهابی (سایتوکین ها ) به داخل خون می شود که باعث اختلال در سیستم ایمنی بدن میشود.

از آنجا که کرونا ویروس نیز باعث شعله ور شدن التهاب در بدن از طریق آزادسازی سایتوکینها میشود بنابر این در افراد چاق بیماری شدیدتر و کشنده تری ایجاد میکند و جراحی چاقی میتواند باعث تقویت سیستم ایمنی و بهبود سریعتر این افراد شود.

در بیمارانی که قبل از ابتلا به کویید 19 جراحی چاقی انجام داده اند احتمال نیاز به بستری 6% بوده در حالیکه در افرادی که عمل نشده اند این میزان به 42% میرسد. در افراد چاقی که عمل نشده اند احتمال نیاز به آی سی یو 13% نیاز به تنفس مصنوعی6.7% و دیالیز به دلیل از کار افتادگی کلیه ها 2.4% بوده در حالیکه در افراد عمل شده هیچیک از موارد فوق دیده نشده است.

در یک مطالعه دیگر در کلیولند کلینیک نشان داده شده که در افراد چاق و دیابتیک که عمل شده اند میزان مرگ و میر و حوادث قلبی عروقی ناشی از کوبید 19 تا 40% کاهش یافته است.

نظرات 2

1. shiva
    shiva جمعه 7 آبان 1400
    درود بر شما جناب دکتر عزیز . مطلبتون واقعا امیدوارمون کرد.
  2. shiva
    shiva جمعه 7 آبان 1400
    درود بر شما . مطلبتون امیدوارمون کرد.

دیدگاه خود را بیان کنید