• دکتر پیمان علی بیگی
    تخصص جراحی های لاپاراسکوپی
    لاپاراسکوپی در واقع انجام اعمال جراحی داخل شکم و قفسه صدری بدون نیاز به برش جراحی
    و به لطف بهره مندی از جدیدترین تکنولوژیهای حال حاضر دنیا می باشد.
  • انواع جراحی های چاقی و متابولیک
    انواع جراحی های چاقی و متابولیک
    جراحی چاقی یکی از درمان‌های چاقی است که با استفاده از تکنیک‌های جراحی، اکثراً با روش‌های لاپاروسکوپی قابل انجام است.
    جراحی متابولیک در مبارزه با انواع دیابت اثر گذار است.
  • روش های غیر تهاجمی
    روش های غیر تهاجمی
    روش های غیر تهاجمی مانند استفاده از انواع دستگاه ها برای از بین بردن چاقی در افراد با شاخص توده بدن پایین موثر است.
    افرادی با شاخص کمتر از 35 میتوانند از این روش ها برای از بین بردن چاقی استفاده کنند.

درمان انواع چاقی ها

درمان انواع چاقی ها با روش های غیر تهاجمی مانند استفاده از دستگاه ها و یا روش های تهاجمی مانند انواع جراحی های چاقی

بیشتر بخوانید

ساعت کار کلینیک

کلینیک از شنبه تا چهارشنبه از ساعت 10 صبح تا 8 شب دایر می باشد. برای تماس های ضروری در این روزها میتوانید از شماره تلفن های موجود استفاده کنید.

  • از شنبه تا چهار شنبه
    از 10 صبح تا 8 شب

جراحی های متابولیک

جراحی متابولیک در مبارزه با انواع دیابت اثر گذار است. این نوع جراحی ها در درمان دیابت تیپ دو موثر بوده اند.

بیشتر بخوانید

راهنمای بیمار

راهنمای بیمار
راهنمای بیمار

تعریف چاقی و عوارض آن

بر اساس تعریف سازمان بهداشت جهانی (WHO)، چاقی به تجمع غیرطبیعی و مازاد چربی در بدن گفته می شود که علاوه بر اینکه ظاهر شخص را ناموزون می سازد عوارض فراوان و خطرات کشنده برای فرد دارد.
چاقی یک بیماریست که علارغم تصور عامه مردم که آن را ناشی از بی ارادگی و تنبلی می دانند عوامل متعدد هورمونی و ارثی در آن دخیل است و به دلایل مختلف در افراد چاق مکانیسم احساس سیری مختل شده و باعث مصرف بیش از اندازه غذا شده و باعث تجمع چربی در نقاط مختلف بدن میشود.

طبق بررسی های انجام شده ثابت شده نواحی از مغز به هنگام گرسنگی فعال می شود که فعالیت این مراکز می بایست پس از مصرف غذا کاهش یابد و احساس سیری ایجاد شود. در افراد چاق به دلایل نامعلومی حتی پس از خوردن غذا این فعالیت کاهش نیافته و همچنان ادامه می یابد . لذا بیمار مرتبا احساس نیاز به خوردن دارد و سیر نمی شود. و در تمام طول روز دچار درگیری فکری با خوردن و نخوردن است که باعث عصبی شدن و در بسیاری از موارد خوردن عصبی بیشتر و سیکل معیوب چاقی بیشتر می شود و بیمار را افسرده می کند.
چاقی یک بیماری مزمن بوده و دومین عامل مرگ قابل پیشگیری در دنیا است. و ناشی از ترکیبی از عوامل ژنتیکی و محیطی می باشد. اگرچه در تصور عوام این افراد به دلیل بی ارادگی درکنترل خوردن و آشامیدن و عدم تحرک کافی دچار چاقی می شوند ولی این موضوع در مورد تمام افراد صادق نبوده و همان طوری که پیشتر گفته شد زمینه های ارثی و هورمونی نیز عامل بسیاری از این موارد است.

این بیماری می تواند مشکلاتی را در زندگی روزمره ایجاد کند به خصوص وقتی شدید باشد. چاقی شدیدا زمینه ژنتیکی داشته و فرزندان پدر و مادر چاق 80-90% دچار چاقی شدید می شوند. امروزه ثابت شده است که اگرچه فرزند والدین چاق به احتمال 90% دچار چاقی مرضی و به دنبال آن دیابت و سایر عوارض چاقی خواهند شد اما در صورتی که والدین پس از درمان قطعی چاقی با روش هایی که ذیلا توضیح داده خواهد شد اقدام به بچه دارشدن نمایند ژن چاقی خاموش شده و به فرزند منتقل نخواهد شد. لذا با درمان قطعی چاقی نه تنها خود فرد از عوارض آن رهایی می یابد بلکه فرزندان خود را نیز از چاقی و دیابت که بزرگترین مخاطرات سلامتی قرن حاضر است و به آن ام الامراض گفته می شود نجات می دهد.

برای اطلاعات بیشتر کلیک کنید

انواع درمان های چاقی

از کجا باید شروع کرد

مشکلات احتمالی دو ماه اول بعد از عمل جراحی و علائم خطر و نحوه برخورد با آن

رژیم و ورزش درمانی

رژیم و رفتار درمانی

همیشه قدم اول در درمان چاقی، رژیم مناسب تحت نظر متخصص تغذیه با تجربه و با دانش کافی از انواع چاقی و علل ان می باشد و در کنار آن وجود متخصصین طب ورزش و رفتار درمان ها الزامی است، زیرا بسیاری از موارد اختلال در رفتار خوردن و اعتیاد به غذا وجود دارد که خود درمان ویژه ای را می طلبد (جهت آگاهی از وجود اختلال رفتاری خوردن و نوع آن از اینجا پرسشنامه مربوطه را پر کنید) .

اگرچه در دنیا ثابت شده است که رژیم و ورزش و رفتار درمانی در مورد چاقی مرضی (برای اینکه بدانید چاق مرضی هستید یا خیر اینجا کلیک کنید) تنها در 3% موارد پاسخ مناسب می دهد ولی با این حال حتی اگر بیمار کاندید جراحی های لاپاراسکوپیک باشد نیز، حتما قبل از عمل باید یک دوره رژیم استاندارد را جهت آشنایی با شرایط بعد از عمل سپری کرده باشد.

ورزش

در مقدمه لازم است تعریفی از فعالیت فیزیکی و ورزش داشته باشیم. هرگونه فعالیت بدنی که بوسیله عضلات اسکلتی انجام می شود و این خود باعث افزایش مصرف انرژی نسبت به وضعیت استراحت شود را فعالیت فیزیکی می نامیم و اگر این حرکات برنامه ریزی می شود،هدفمند و تکرار شونده باشند و جهت بهبود یا حفظ یکی از اجزای تناسب اندام نظیر،مقاومت،استقامت یا انعطاف پذیری صورت پذیرد ورزش نام می گیرد.

طبقه بندی ورزش

1. ورزش های هوازی

به مجموعه ورزش های استقامتی، که برای مدتی تداوم می یابد گفته می شود. نظیر راه رفتن ، دویدن ، دوچرخه سواری ، شنا کردن و غیره.

2. ورزش های مقاومتی

در این گونه ورزش های استقامتی از نیروی وزن استفاده می شود نظیر استفاده از وزنه ، ماشین های ورزشی ، باندهای لاستیک و حتی وزن خود بدن.

در تجویز و انجام ورزش دو اصل مهم را باید همیشه به یاد داشت.

1- FITT

تکرار Frequency: ورزش را چند وقت یکبار باید تکرار کرد.

شدت Intensity : با چه شدتی باید ورزش انجام پذیرد.

نوع Type : چه نوع ورزشی، هوازی، مقاومتی یا ترکیبی از این دو و هرکدام از این ها به چه نوع، نظیر شنا،دوچرخه،پیاده روی،

زمان Time : در هر روز چه مدت ورزش نماییم(الزامی ندارد که ورزش در یک نوبت انجام پذیرد و می توان آن را به زمان های کوتاه حداقل 10 دقیقه تقسیم نمود)

2- اصل SMART

باید یک رفتار خاص را تا رسیدن به هدف ورزش انتخاب نمود.

Measurable: باید بتوان میزان ورزش را ارزیابی نمود.

Attainable: باید هدف ورزش قابل دسترس باشد.

Realistic: برنامه ورزش باید واقع گرایانه بر اساس توانایی، زمان و وضعیت فرد و تمایلات او باشد.

Timely: زمانی که جهت ورزش اختصاص می یابد باید منطقی و قابل دسترس باشد.

به طور مثال اگر به شما گفته شود که خوب است که جهت افزایش ضربان خود ورزش نمایید هدف به درستی انتخاب نشده است.اگر گفته شود 5 روز در هفته هر بار 30 دقیقه جهت کاهش وزن ورزش نمایید هدف از قبل بهتر تعیین شده است و بهتر است گفته شود که جهت کاهش وزن 7-5 کیلو گرم از خودتان مناسب است که 4 بار در روز (frequency) هر بار 30 دقیقه (Time) با ضربان قلب 140-130 در دقیقه

برای مطالعه بیشتر درباره طب ورزش کلیک کنید

دارو درمانی

درمان دارویی

لازم به ذکر است که درمان دارویی هرگز به تنهایی جهت درمان چاقی استفاده نمی شود بلکه به عنوان درمان کمکی همراه با رژیم و ورزش و رفتار درمانی، یا به عنوان تسریع کننده و کمکی در مواردی بعد از اعمال جراحی چاقی استفاده می شود. این داروها یا از طریق ایجاد اختلال در جذب چربی ها عمل کرده یا با کم کردن اشتها، ورودی غذا و کالری را محدود می کنند. البته باید توجه داشت که

  1. این داروها اثر محدود داشته و تنها در افرادی با BMI (گستره شاخص توده بدنی) 25 تا 30 ،که در حیطه اضافه وزن هستند مناسب است و در چاقی مرضی (شاخص توده بدنی بالاتر از 30) مناسب نیست.
  2. این داروها حتما باید زیر نظر پزشک متخصص استفاده شود زیرا گاها مصرف نادرست، باعث عوازض غیر قابل برگشت و یا حتی مرگ می شود.
  3. از مصرف داروهای گیاهی و ساختنی اکیدا خودداری کنید، زیرا ثابت شده ه بسیاری از آنها سمیت کبدی داشته و گاها دارای مواد خطرناک می باشند. حتی در آنالیزهای بعمل آمده، گاها دارای داروهای روانگردان و مخدر بوده اند. از جمله شایع ترین داروهایی که تجویز می شوندو استاندارد بین المللی و تاییدیه سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) را دارا هستند، عبارتند از:
    • Orlistat (Xenical)
    • Larcaserin (Belviq)
    • Phentermine
    • Topiramate (Qsymria)
    • Liragulatide (Saxenda)
    • Garcinia کاهنده اشتها
    • Therm fat ، چربی سئز و افزاینده متابولیسم چربی Forever محصول شرکت

روش های درمان چاقی موضعی

روش های موضعی درمان چاقی های تنه و اندام ها

برای درمان چاقی موضعی و حذف چربی ها بصورت ناحیه ای، درمان های موضعی متعددی معرفی شده اند.لازم به ذکر است بیمارانی که برای این روش ها مناسب می باشند به قرار زیر هستند:

  1. بیمارانی که BMI کمتر از 30 داشته و حداقل به مدت یک سال وزنی ثابت داشته باشند.
  2. بیمارانی که بعد از انجام اعمال جراحی چاقی جهت جلوگیری از چروکیدگی و خط افتادن بدن نیازمند این روشها می باشند.
  3. بیمارانی که علیرغم وزن ایده ال، تجمع غیر طبیعی چربی قهوه ای در باسن یا اندام ها دارند که به هیچ روش غیر مداخله ای نظیر رژیم پاسخ نمی دهند.

اعمال جراحی چاقی برای چاقی مفرط

روش های غیر تهاجمی

در این روش ها از دستگاههایی استفاده می شود که از امواج مغناطیسی، رادیو فرکوانسی یا لیزر کم توان جهت ذوب موضعی چربی استفاده می کنند که بر حسب نوع دستگاه و قدرت آن نفوذ متفاوتی در بافت دارند که معتبرترین آنها شامل موارد زیر است

روش های نیمه تهاجمی

RF

رادیو فرکوانسی یکی از دستگاههایی است که علاوه بر ذوب چربی به صورت موضعی با نفوذ حدود 3 میلیمتر در بافت زیر جلد باعث کلاژن سازی و لیفت بافت می شود. البته میزان پاسخ دهی رابطه مستقیم با کیفیت دستگاه و کشور سازنده دارد که انواع اروپایی واقعا موثر تر از انواع کره ای یا چینی می باشند.

Cavitation

این دستگاه با امواج مغناطیسی و رادیو فرکوانسی باعث ایجاد حباب های داخل سلول های چربی می شوند که در نهایت باعث مرگ آنها می شود.این دستگاه با نفوذ حدود 5 میلی لیتر در بافت زیر جلد به عنوان دستگاه تکمیلی با RF بسیار موثر و نتایج خوبی دارد.

Cryo

دستگاه کرایو از طریق ایجاد سرما موضعی در عمق 3 تا 5 میلیمتر از زیر جلد باعث انجماد سلول های چربی و در نتیجه از بین رفتن آنها می شود.

LPG

لیپوماساژ پیشرفته یا LPG از طریق قلطک هایی که بافت چربی را تحت ماساژ قرار می دهد، باعث افزایش جریان خون در بافت چربی شده و ذوب شدن آنها بخصوص چربی های قهوه ای را تسریع می کند. در ضمن، این دستگاه وسیله ای بینظیر برای برطرف کردن سلولیت ها و نواحی پوست پرتقالی پوست پرتقالی پوست می باشد و در ضمن به عنوان مکمل بسیار عالی برای سایر دستگاهها می باشد.

لیپو ساکشن

در این روش ها که از قدیمی ترین و باسابقه ترین روش های خارج کردن چربی از بافت های زیر جلد می باشد. پس از تزریق مایع مخصوص به زیر جلد و نرم کردن چربی ها آنها را بصورت مکانیکی(با حرکات وسیله مخصوص زیر جلد) خورد کرده و خارج می کند. این روش اغلب با بی حسی موضعی انجام می شود ولی در صورت زیاد بودن حجم چربی ممکن است نیاز به بیهوشی عمومی باشد. از معایب این روش، احتمال ایجاد آمبولی چربی می باشد که عارضه ای مرگ بار است.

لیزر لیپولیز

در این روش مانند لیپوساکشن ابتدا محلول مخصوصی زیر جلد تزریق شده، سپس از طریق وارد کردن پروب لیزر پر توان زیر جلد با اشعه لیزر، چربی ها ذوب و سپس خارج می شوند. از جمله برتری های این روش به لیپوساکشن معمولی، عدم وجود خطر آمبولی چربی و خارج کردن یک دست تر و صاف تر چربی می باشد. از معایب آن، عدم استفاده از چربی خارج شده برای تزریق و زمان بر بودن آن می باشد. این روش نیز با بی حسی موضعی یا بیهوشی عمومی قابل انجام است.

برای مطالعه بیشتر درباره لیزرلیپولیز و لیپوماتیک کلیک کنید

PAL

PAL (POWER ASSISTED LIPOSUCTION) :

در این روش برای شکستن و خورد کردن سلول های چربی از کانولایی استفاده می شود که نوک آن ویبراسیون و لرزش ظریفی دارد، لذا راحت تر داخل بافت چربی حرکت کرده و به جراح این امکان را می دهد که لیپوساکشن دقیق تر و یک دست تری انجام دهد. نقطه ضعف ان سرعت کمتر ونسبت به لیپوماتیک و واترجت می باشد.

برای مطالعه بیشتر درباره لیزرلیپولیز و لیپوماتیک کلیک کنید

Waterjet

در این روش از طریق وارد کردن پروب به داخل بافت چربی و با تزریق آب با فشار بسیار بالا چربی ها را خورد می کند و از طریق ساکشن خارج می کند. این روش هنوز به اندازه کافی تجربه نشده و نتایج آن نسبت به روش های دیگر نامعلوم است و برای آگاهی بیشتر هنوز باید صبر کرد.

اعمال جراحی محدود کننده

اعمال جراحی ترکیبی (محدود کننده + سوء جذبی)

اعمال جراحی سوء جذبی خالص

گاستریک بند یا حلقه معده

این حلقه حجم قسمت فوقانی معده را کوچک می‌کند و با خوردن مقدار کمی از غذا معده پر خواهد شد. اگر خوردن تداوم یابد، باعث استفراغ بیمار می‌شود. در این روش هورمون‌هایی که باعث افزایش اشتها می‌شود، کنترل نمی شوند.

در این روش یک حلقه قابل تنظیم از جنس سیلیکون به دور قسمت اول معده اندکی پایین تر از محل اتصال مری به معده تعبیه می شود و یک مخزن جهت تنظیمات بعدی زیر پوست جدار شکم تعبیه می شود که از طریق تزریق آب مقطر استریل از خارج به داخل این مخزن حلقه تنگ تر می شود در نتیجه میزان غذای ورودی محدود می شود.

برای مطالعه بیشتر درباره گاستریگ باید یا حلقه معده کلیک کنید

اسلیو گاسترکتومی یا اسلیو معده

جراحی اسلیو نوعی از جراحی چاقی است که در آن کاهش قابل توجه ظرفیت معده و ایجاد یک محدودیت اجباری و فیزیولوژیک در میزان غذای مصرفی فرد صورت می گیرد. در این نوع جراحی 70 درصد از بخش قابل ارتجاع معده شامل قسمتی از معده که هورمون گرلین (GHERLIN) {هورمونی که نقش بسزایی در ایجاد اشتها دارد یا همان هورمون گرسنگی} ترشح می کند از معده جدا شده و قسمت باقی مانده معده با منگنه های تیتانیومی ویژه این عمل ها ترمیم می شود و 70 درصد بافت معده جدا شده از بدن خارج می گردد.

بیماران بعد از عمل جراحی به دلیل کوچک شدن قابل توجه معده و حذف هورمون گرلین به صورت فیزیولوژیک، تمایل بسیار کمی به مصرف خوراکی داشته و حتی در صورت تمایل، توان مصرف بیش از حد خوراکی را ندارند. این محدودیت با تغییراتی نامحسوس تا پایان عمر باقی می ماند و جراحی در یک سال اول باعث کاهش وزن قابل توجه فرد شده و در ادامه این کاهش وزن را به همین صورت نگه می دارد.

برای مطالعه بیشتر درباره اسلیو گاسترکتومی یا اسلیو معده کلیک کنید

بای پس کلاسیک معده
Roux-En-Y Gastric Bypass

بای پس معده چگونه شما را به وزن ایده آل می رساند؟

این روش ترکیبی از اعمال محدود کننده و سوءجذبی می باشد. در این روش نه تنها حجم معده تا حد 15 تا 20 سی سی کاهش می یابد قسمتی از روده نیز از سیستم جذبی خارج شده و در نتیجه جذب غذا نیز کاهش می یابد. در این روش بیمار %90 تا %93 در عرض 24 ماه اضافه وزن را خود از دست می دهد و درمیان انواع روش های جراحی نامبرده شده با بیشترین میزان کاهش وزن و کمترین میزان عود (اضافه وزن مجدد) همراه است.

دلایل گرفتن استاندارد طلایی بای پس در جراحی های چاقی

  1. جراحی بای پس بیشترین میزان کاهش وزن اضافه بین اعمال جراحی چاقی را دارد.
  2. کمترین میزان بازگشت در دراز مدت (1% تا 3%).
  3. در افراد ریزه خوار و شیرینی خوار و کم تحرک بهتر از اسلیو و سایر روشها اثر میکند.
  4. در صورت بروز نشتی راحت تر و سریع تر از اسلیو قابل کنترل است.
  5. این عمل از نظر تکنیکی به سادگی قابل برگشت می باشد.

برای مطالعه بیشتر درباره جراحی بای پس کلاسیک معده کلیک کنید

مینی گاستریک بای پس
Mini Gastric Bypass

مینی گاستریک بای پس معده چیست؟

در روش مینی بای پاس (Mini Gastric Bypass) روده باریک قطع نمیشود. در این روش معده کوچک شده به ۱۵۰ تا ۲۰۰ سانتی متری روده باریک متصل میشود.این روش جدید بای پاس عوارض کمتری نسبت به روش قدیمی دارد ولی احتمال ریفلاکس صفرا در این روش بیشتر است که در صورت آزاردهنده بودن، بایستی به روش مرسوم بای پاس کلاسیک تبدیل بشود.

ازجمله مزایای این روش

  1. بیشترین میزان کاهش وزن بین اعمال جراحی چاقی
  2. کمترین میزان عود چاقی نسبت به اسلیو و باند معده
  3. برخلاف اسلیو این عمل برگشت پذیر است.
  4. تاثیر بیشتر بر عوارض چاقی نظیر دیابت تیپ دو یا چربی خون
  5. در افراد ریزه خوار و شیرینی خوار و کم تحرک بهتر از سایر عمل ها جواب میدهد.
  6. اگرچه ثابت شده که جراحی چاقی تنها روش درمان دائمی چاقی است اما باید بدانید که جراحی چاقی یک وسیله است در صورتی که از این وسیله خوب استفاده کنید و دستورالعملها و گایدلاینهای ارائه شده و توصیه های انجام شده در جلسات ویزت را با دقت دنبال کنید نتایج معجزه آسا خواهد بود.

برای اطلاعات بیشتر درباره جراحی مینی بای پس معده (مینی گاستریک بای پس معده) کلیک کنید

SASI یا
Single Anastomosis Sleeve Ileostomy

SADI-S یا
Single Anastomosis Duodeno-Ileal Bypass
with Sleeve Gastrectomy

بای پس روده

دئودنال سوئیچ

مراجعه به کلینیک
شرکت در مشاوره و سمینار گروهی

در ابتدای مراجعه فرد شاخص توده بدنی بیمار اندازه گیری شده و با استفاده از دستگاه بادی آنالایزر ترکیب بدن از قبیل درصد چربی، میزان آب، عضلات، استخوان ها، املاح، مقدار لاغری و کمبود وزن، چاقی و اضافه وزن و اندازه گیری چربی موضعی اندام های مختلف مشخص می شود. بر اساس این شاخص بیماران به دو گروه چاقی عمومی و چاقی موضعی تقسیم می شوند.

بسته به نوع پوست، محل تجمع چربی، مدت زمانی که از تجمع چربی می گذرد، وجود یا عدم وجود سلولیت و افتادگی پوست، سن بیمار ، خواست بیمار و هدفی که از درمان دارد درمان موضعی یا جراحی به بیمار پیشنهاد شده و بیمار در سیکل درمان قرار می گیرد.

برای اطلاعات بیشتر درباره توضیح گام به گام روند درمان کلیک کنید

اقدامات لازم جهت آمادگی برای عمل جراحی

عزیزانی که تیم ما افتخار خدمت رسانی به آنها را داشته باشند پس از اینکه در سمینار گروهی جراحی چاقی شرکت نموده و آشنایی کافی با روند درمان پیدا کردند اقدامات زیر برای بیماران انجام خواهد شد :

  1. نوشتن آزمایشات لازم قبل از عمل
  2. نوشتن و درخواست سونوگرافی شکم و لگن
  3. درخواست و معرفی به فوق تخصص گوارش جهت انجام آندوسکوپی
  4. هر بیمار پس از شرکت در سمینار یک مشاور از کارشناسان ما خواهد داشت که در طی چند روز پس از مراجعه اول با عزیزان تماس گرفته و راهنمایی لازم در صورت نیاز به کمک را انجام می دهند و در طی زمان آمادگی بیمار برای عمل در کنار عزیزان بوده وحمایت لازم را انجام میدهند و بیماران در صورت نیاز و داشتن سوال از ساعت 10 صبح لغایت 8 شب در روزهای شنبه تا چهارشنبه می توانند با مشاور تماس گرفته و مشکل را در میان بگذارند.
  5. پس از اینکه بررسی های فوق الذکر انجام شد و بیمار با تایید مشاور خود آماده عمل بود نوبت دهی برای مشاوره خصوصی با جراح داده می شود.

برای اطلاعات بیشتر درباره توضیح گام به گام روند درمان کلیک کنید

مشاوره خصوصی با جراح و تعیین نوع درمان

در این مرحله بیمار توسط جراح فوق تخصص لاپاراسکوپی و جراحی چاقی-متابولیک ویزیت می شود و تمام اطلاعات بیمار اعم از سوابق بیمار های قبلی، داروهای مصرفی ، سوابق خانوادگی ، عادات غذایی و نحوه زندگی (Life Style) شغل و شرایط روحی-روانی ، آزمایشات ،سونوگرافی ، آندوسکوپی ، آنالیزهای بدن ، BMI ، نوع چاقی (محیطی یا مرکزی) درخواست بیمار (از نظر میزان کاهش وزن مورد نظر) و غیره توسط جراح بررسی شده و با توجه به جمیع شرایط نوع عمل با مشورت خود بیمار تعیین می شود. البته لازم به ذکر است گاها یک عمل خاص نه تنها برای بیمار از نظر کاهش وزن مناسب نیست بلکه گاها مضر نیز می باشد در اینصورت ممکن است علارغم نظر بیمار بر عملی خاص ، روش و عمل دیگری پیشنهاد می شود. بنابراین هیچگاه نمیتوان گفت کدام عمل بهتر یا بدتر است بلکه باید براساس شرایط هر فرد جداگانه تصمیم گیری شده و بهترین روش که بیشترین اثر و کمترین احتمال خطر را برای بیمار دارد انتخاب کرد تا بهترین نتیجه و رضایتمندی حاصل شود زیرا شغل ما آبروی ماست و هیچ جیز برای یک جراح به اندازه اعتبار آبروی خود در گرو نتیجه گیری بیمار است مهم نیست.

با توجه به حساسیت این روش ها و باتوجه به اینکه عواملی بسیار متعددی در تعیین نوع عمل دخیل می باشد لذا شاید این قسمت از روند درمان مهم ترین بخش آن می باشد.

مدارکی که بیمار روز بستری در بیمارستان
حتما همراه داشته باشد

کلیه عزیزانی که توسط جراح کاندید عمل شده و وقت عمل را گرفته اند علاوه بر مدارک تعیین هویت شخصی نظیر کارت ملی - شناسنامه - دفترچه بیمه به موارد ذیل نیز توجه فرمایند :

  1. در خانم های متاهل حضور همسر در روز عمل برای دادن رضایت و امضای رضایت نامه بیمارستان ضروریست و در صورت عدم امکان حضور همسر به هر دلیل وجود یک نفر از اعضای درجه یک ذکور خانواده (پدر-برادر) لازم است.
  2. کپی آزمایشات ، آندوسکوپی و سونوگرافی انجام شده را حتما همراه داشته باشید.
  3. یک نسخه از رضایتنامه کلینیک که در زمان گرفتن وقت عمل خدمتتان داده شده و امضا کرده اید را حتما جهت تحویل به بیمارستان همراه داشته باشید.
  4. جعبه داروها یا لیست داروهایی را که مصرف میکنید روز عمل به همرا داشته باشید.
  5. به غیر از بیمارانی که در بیمارستان نیکان و فرمانیه عمل میشوند ((سایر بیمارستان ها (مهراد) فاقد وسایل تخصصی است)) حتما قبل از عمل بایستی وسایل تخصصی خود را از شرکت مربوطه که توسط مشاورین معرفی می شود تهیه نموده و روز عمل به همراه داشته باشند در غیر اینصورت به دلیل عدم وجود وسایل در بیمارستان عمل کنسل خواهد شد.
  6. برگه بستری پزشک معالج و در صورتیکه بیمار با بیمه تکمیلی تحت عمل قرار میگیرد معرفی نامه بیمه به بیمارستان ضروری است.
  7. همراه داشتن دو برگ سبزی که روز تعیین نوبت عمل در مطب به شما تحویل داده میشود و لیست مشکلات بیمار است.

مطالعه دفترچه راهنمای عمل

توجه داشته باشید که دفترچه راهنمایی که در اولین روز مراجعه و حین مشاوره گروهی و سمینار جراحی چاقی خدمتتان تقدیم شده است را قبل از عمل حداقل دو مرتبه مطالعه فرمایید تا از روند بعد از عمل کاملا آگاه شده و در صورتیکه جایی یا نکته ای برایتان مبهم است در هنگام گرفتن وقت عمل و مشاروره خصوصی با جراح از پزشک معالج خود یا متخصص تغذیه یا مشاورین کلینیک بپرسید تا بعد از عمل به مشکل خاصی دچار نشوید. دفترچه راهنما با فرمت PDF را می توانید از اینجا دانلود کنید و بر روی گوشی تلفن همراه با تبلت و کامپیوتر مطالعه فرمایید.

دریافت دفترچه راهنمای جراحی چاقی و متابولیک

مطالعه دقیق رضایت نامه

رضایت نامه قبل از عمل جراحی چاقی

بیمارستان های محل فعالیت

هزینه های عمل بدون بیمه درمانی

بیمارانی که فاقد هرگونه بیمه می باشند

برای بیمارانی که نه بیمه پایه و نه بیمه تکمیلی دارند عمل بصورت آزاد انجام می شود، در این بیماران برای عمل دو هزینه وجود دارد :

  • هزینه ای که به بیمارستان پرداخت می شود و این شامل تمام هزینه ها اعم از بیهوشی ، دستمزد جراح ، اتاق عمل و .... بوده به استثنای وسایل تخصصی می باشد که در نیمه اول سال 1397 و براساس آخرین تعرفه های اعلام شده از طرف وزارت بهداشت و درمان این مبلغ حدود 12 تا 14 میلیون می باشد که البته در صورت افزایش طول بستری یا نیاز به خدمات ویژه نظیر بستری در CCU یا ICU ممکن است افزایش یابد.
  • هزینه وسایل تخصصی است که با توجه به شرایط ارزی متغیر می باشد اما در حال حاضر 10 تا 11 میلیون تومان می باشد. بنابرایت هزینه تمام شده در حال حاضر 23 تا 25 میلیون در بیماران روتین است. منظور از بیماران روتین حدود 90% از بیماران است که در روز عمل بستری شده و نیاز به هیچ اقدام اضافه نداشته و فردای عمل (عصر) مرخص می شوند.

شرایط استفاده از بیمه ها

بستری در بیمارستان و انجام عمل جراحی

بیمارستان نیکان

بیمارستان نیکان یکی از بهترین بیمارستان های خصوصی تازه تاسیس در کشور می باشد که سطح ممتاز و 5 ستاره و در کنار سازه ای زیبا همچنان در حال گسترش و پیشرفت است ، از بخش هایی منطبق با آخرین استاندارهای روز دنیا بهره میبرد و با توجه به تیم مدیریتی بسیار خبره و با سابقه بسیاری از مشکلات سایر بیمارستانهای همردیف را ندارد. از امتیازات بسیار مهم این بیمارستان جدای از فضای فیزیکی و کیفیت بالا میتوان از وارد ذیر نیز یاد کرد :

  1. اتاق عمل استاندارد با فضای مناسب و تجهیزات به روز ، پیشرفته و منظم
  2. تیم بیهوشی بسیار مجرب و توانمند
  3. این بیمارستان تقریبا تمام امکانات تشخیصی و تمام فوق تخصص های حال حاضر در کشور را دارا بوده و بخش تصویر برداری و پزشکی هسته ای آن در سطح کشور کم نظیر بوده به گونه ای که در برخی موارد منحصر به فرد است ( به عنوان مثال تنها مرکزی است که امکان انجام CT-SCAN در بیماران بالای 120 کیلوگرم را دارد.
  4. این بیمارستان یکی از مجهزترین و بهترین بخش های مراقبت های ویژه (ICU – CCU) را دارا بوده ، به گونه ای که از نظر خدمات و مراقبت برای بیماران با ریسک بالا یا با شرایط نامناسب ، در کشور بینظیر است.
  5. بهترین بخش قلب و متخصصین و فوق تخصص های قلب را بصورت 24 ساعته در اختیار داشته و در صورتیکه هر زمان بیمار مشکل قلبی پیدا کند بدون فوت وقت به بهترین فوق تخصص های قلب و حتی جراح های قلب آماده خدمت رسانی می باشند.
  6. داروخانه تخصصی این بیمارستان که توسط داروسازان زبده و بسیار متعهد اداره می شود تمام تجهیزات ، داروها و اقلام پزشکی مورد نیاز حتی آنهایی که در سایر نقاط نایاب است را دارا بوده و از این نظر احساس اطمینان بسیار خوبی به جراح و تیم جراحی می دهد و نیازی نیست که همراهان و خانواده بیمار به فکر تهیه موارد مورد نیاز باشد یا برای یک نسخه ی بیمارشان سرگردان داروخانه های داخل شهر شوند بگونه ای که اگر چیزی در داروخانه نیکان موجود نباشد احتمال قریب به یقین در کل کشور نایاب است. (در حال حاضر روزهای عمل اینجانب در بیمارستان نیکان روزهای یکشنبه و دوشنبه می باشد.)
  7. این بیمارستان با دارا بودن فضای باز دارای پارکینگ مناسب برای بیماران بوده و استفاده از خودرو شخصی به راحتی امکانپذیر است.
  8. روزهای دوشنبه ظهر قبل از شروع عمل های آن اینجانب در کلینیک تخصصی بیمارستان نیکان آماده خدمت رسانی می باشم.

بیمارانی که در بیمارستان نیکان بستری می شوند نیازی به تهیه وسایل تخصصی جراحی چاقی از شرکت نداشته و وسایل فوق الذکر توسط داروخانه به بیمارستان فراهم می شود.

آدرس : تهران، اقدسیه، ابتدای بلوار ارتش، ورودی اراج، خیابان 99 بهمن، شماره 9، بیمارستان نیکان

تلفن : 14 – 22981710

بیمارستان مهراد

این بیمارستان از جمله بیمارستان های خوش نام و قدیمی تهران است که هنوز هم پزشکان معروف و متبحر فراوانی در آن مشغول به فعالیت هستند. از نقاط قوت این بیمارستان وجود پزشکان بسیار معروف در رشته های مختلف و تجهیزات اتاق عمل به روز و پیشرفته می باشد ولی از نظر خدمات پرستاری ، بخش های ویژه ، ساختمان بیمارستان و بخش های تصویربرداری و تشخیص ( نسبت به نیکان) دچار ضعف می باشد. این بیمارستان نیز رتبه ممتاز در کشور داشته و 4 ستاره می باشد.

آدرس : تهران، خیابان استاد مطهری، خیابان میرعماد، نبش کوچه ششم

تلفن : 9 – 88747401

بیمارستان فرمانیه

بیمارستان فرمانیه نیزاز جمله بیمارستان های خصوصی تازه تاسیس در تهران است ، این بیمارستان با توجه به فضای فیزیکی محدود امکانات محدودی دارد و علارغم داشتن اتاق عمل بسیار پیشرفته و مجهز (از نظر لاپاراسکوپی و برای عمل های جراحی چاقی) اما از نظر فضای فیزیکی بخشهای عادی ، خدمات پرستاری ، خدمات بخش های ویژه ، امکانات تصویربرداری و تشخیص و از نظر داشتن پزشکان متبحر در سایر رشته ها ضعیف تر از مهراد و نیکان است. لذا در بیمارانی که به دلیل سن بالاتر از 55 سال و مشکلات جانبی نظیر ریوی ، قلب ، دیابت و کلیوی و..... احتمال نیاز به خدمات پزشکان رشته های دیگر و یا خدمات خاص تصویربرداری نظیر MRI یا اسکن هسته ای یا خدمات بخش های ویژه دارند بهتر است برای احتیاط بیشتر در بیمارستان نیکان یا مهراد عمل شوند.

این بیمارستان نیزاز نظر رتبه بندی ممتاز بوده و 3 ستاره از نشر هتلنیگ بیمارستانی می باشد. نقطه قوت این بیمارستان قرار داد وسیع با انواع بیمه های تکمیلی و به صرفه تر بودن است. اگر چه امروزه تمام بیمارستان ها تعرفه یکسان طیق تعرفه وزارت بهداشت دارند ولی به دلیل هتلینگ ارزان تر این بیمارستان اندکی به صرفه تر است.

آدرس : تهران، چهار راه فرمانیه، ابتدای خیابان فرمانیه، پلاک 20

تلفن : 28152000

بیمه های پایه
(تامین اجتماعی ، خدمات درمانی ، ارتش)

افرادی که بیمه پایه داشته و فاقد بیمه تکمیلی می باشند

بیمه های پایه شامل تامین اجتماعی ، ارتش ، خدمات درمانی می باشند. از آنجا که این بیمه ها تنها هزینه های درمان را در مراکز دولتی پوشش میدهند و مراکز ما همگی خصوصی می باشند بنابراین هیچ یک بصورت مستقیم هزینه را پوشش نخواهد داد لذا پس از عمل و بعد از پرداخت هزینه ها بصورت آزاد توسط بیمار با بردن مدارک و فاکتورهایی که از بیمارستان و شرکت وسایل تخصصی و تحویل آنها به بیمه هر یک با توجه به تعرفه های خود بخشی از هزینه ها را پرداخت می کنند و این در صورتی است که بیمار قبل از عمل حتما توسط پزشک معتمد بیمه پایه مربوطه معاینه شده و تاییدیه گرفته باشد. لازم به ذکر است که تقبل هزینه یا میزان آن کاملا به بیمار و بیمه پایه او مربوط بوده و کلینیک و جراح جز نقش راهنمایی هیچ مسئولیت یا تضمینی در قبال پرداخت یا عدم پرداخت قبول نکرده و کاملا خارج از حیطه فعالیت های مرکز ما میباشد.

(مشاورین فقط راهنما بوده و صحت و سقم را بیمار موظف است قبل از عمل از کارشناسان بیمه خود بپرسند و مرکز و جراح در قبال نحوه عملکرد بیمه ها هیچگونه مسئولیتی ندارد.)

بیمه های تکمیلی

افرادی که بیمه تکمیلی دارند

بسیاری از عزیزان دارای بیمه های تکمیلی با نامها وعناوین مختلف می باشند لذا این بیمه ها درعملکرد و سطح پوشش بسیار مختلف عمل کرده و متاسفانه دستورالعمل آنها مرتبا تغییر میکند بهمین دلیل بهترین راه آگاهی از عملکرد آنها پرسیدن از بیمارستان و مسئول بیمه مربوطه می باشد اما طبق اطلاعاتی که از بیماران عزیز بدست آورده ایم در حال حاضر بیمه های تکمیلی تنها بیمارانی را که BMI بالای 40 دارند می پذیرند و زمان گرفتن تایدیه حضور خود بیمار الزامی است زیرا پزشک معتمد بیمه خود بیمار را وزن کرده و قد را محاسبه نموده و بر اساس آن BMI بیمار را تعیین کرده و تایید می نماید. پس از اینکه بیمار توسط بیمه خود ( برای جراحی چاقی ) تایید شد برای اینکه بتواند هزینه تقریبی خود را محاسبه کند می بایست سقف تعهدات بیمه و فرانشیز بیمه خود را بداند به عنوان مثال فردی که بیمه ای با سقف 10 میلیون تومان با فرانشیز 10% دارد و اگر هزینه کل عمل ( بر اساس تعرفه های وزارت بهداشت ) حدود 25 میلیون تومان فرض کنیم بیمار حدود 9 میلیون تومان را میتواند از بیمه استفاده کند (منظور بیمه ی تکمیلی است ) و 16 میلیون تومان را خود پرداخت نماید که معمولا از این 16 میلیون تومان حدودا 11 میلیون تمان هزینه تجهیزات تخصصی است که پس از عمل در صورتیکه بیمار دارای بیمه پایه ( خدمات درمانی-تامین اجتماعی-ارتش و قوای مسلح ) باشد و قبل از عمل تاییدیه آنرا گرفته باشد با ارائه مدارک بیمارستان و فاکتور وسایل که از شرکت مربوطه گرفته است به بیمه خود حدودا 5 تا 10 میلیون تومان از هزینه را بعد از عمل دریافت نماید.

لازم به ذکر است که این روند تا پایان خرداد ماه سال 1397 اجرا شده است و با توجه به تغییرات زیادی که در نوع پوشش بیمه رخ میدهد تیم جراحی و مشاورین هیچگونه نقشی در این روند بجز راهنمایی نداشته و بیماران عزیز حتما قبل ز عمل اطلاعات کافی از بیمه خود و بیمارستان محل عمل بگیرند و مرکز دزمان چاقی ما مسئولیتی در قبال میزان پوشش آنها نمیتواند داشته باشد.

نحوه بستری در بیمارستان

زمان انجام عمل جراحی

باید ها و نباید ها قبل از انجام عمل جراحی

بایدها و نبایدهای قبل عمل

  1. اگرچه در سیستم ما کاهش وزن یا رژیم قبل از عمل توصیه نمی شود اما توصیه می شود که بیمار در فاصله گرفتن وقت عمل و روز عمل که گاها بیشتر از یک هفته به طول میکشد سعی کند دچار افزایش وزن شدید نشود.
  2. از 2 هفته قبل از عمل از خوردن داروهای هورمونی بخصوص ضد بارداری های خوراکی (نظیر LD-HD) اجتناب نمایید.
  3. از مصرف چای سبز حداقل یک هفته قبل از عمل اجتناب کنید زیرا باعث کم شدن انعقاد خون و افزایش احتمال خونریزی میشود.
  4. افرادی که از داروهای لاغری به هر عنوان استفاده کرده اند حداقل به مدت 2 هفته قبل از عمل نه تنها باید داروها را قطع کنند بلکه از آنجا که این داروها باعث سو تغذیه پروتیین و ویتامین ( بخصوص محلول در چربی (A , D , K , E ) می شود

باید طبق توصیه و تجویزی که قبل از عمل برایشان انجام میشود موارد زیر را مصرف نمایند :

  • مصرف روزانه حداقل یک عدد سفیده تخم مرغ
  • مصرف روزانه 100 گرم گوشت قرمز
  • مصرف مولتی ویتامین مینرال و ویتانی های فوق الذکر بصورت تزریقی
  • مصرف یک عدد قرص CA-D3 جوشان روزانه
  • مصرف سه عدد قرص ویتامین C جوشان روزانه

اقداماتی که قبل از عمل لازم است

عزیزانی که تیم ما افتخار خدمت رسانی به آنها را داشته باشند پس از اینکه در سمینار گروهی جراحی چاقی شرکت نموده و آشنایی کافی با روند درمان پیدا کردند اقدامات زیر برای بیماران انجام خواهد شد :

  1. نوشتن آزمایشات لازم قبل از عمل
  2. نوشتن و درخواست سونوگرافی شکم و لگن
  3. درخواست و معرفی به فوق تخصص گوارش جهت انجام آندوسکوپی
  4. هر بیمار پس از شرکت در سمینار یک مشاور از کارشناسان ما خواهد داشت که در طی چند روز پس از مراجعه اول با عزیزان تماس گرفته و راهنمایی لازم در صورت نیاز به کمک را انجام می دهند و در طی زمان آمادگی بیمار برای عمل در کنار عزیزان بوده وحمایت لازم را انجام میدهند و بیماران در صورت نیاز و داشتن سوال از ساعت 10 صبح لغایت 8 شب در روزهای شنبه تا چهارشنبه می توانند با مشاور تماس گرفته و مشکل را در میان بگذارند.
  5. پس از اینکه بررسی های فوق الذکر انجام شد و بیمار با تایید مشاور خود آماده عمل بود نوبت دهی برای مشاوره خصوصی با جراح داده می شود

طول مدت جراحی
و زمانی که بیمار در اتاق عمل است

از زمان ورود بیمار به اتاق عمل تا زمان خارج شدن به جند فاکتور بستگی دارد (مطالب زیر در مورد تیم ما صادق است.) :

  1. زمانی که طول میکشد تا بیمار آماده عمل میشود از آنجا که عمل با لاپاراسکوپی انجام می شود برای هر بیمار تا عمل جراحی شروع شود حدود 45 دقیقه طول میکشد تا وسایل و دستگاه آماده شود که این زمان در بیمارستان های مختلف بر حسب شرایط آن ها ممکن است متفاوت باشد.
  2. زمانی که خود عمل جراحی به طول می انجامد برای بیماری که تا کنون تحت عمل جراحی شکمی قرار نگرفته است حدود 45-65 دقیقه می باشد که حدود 5-10 دقیقه بر حسب نوع عمل ممکن این کم و زیاد شود. در بیمارانی که به هر دلیل قبلا تحت عمل جراحی شکمی قرار گرفته اند ( بخصوص عمل باز) این زمان ممکن است به دلیل چسبندگی های داخلی شکمی تا 3 لیا 4 ساعت نیز افزایش یابد البته عمل هایی نظیر آپاندیسیت-سزارین-کیسه صفرا به روش لاپاراسکوپیک معمولا باعث افزایش طول عمل جراحی نمی شوند. کلا عمل های جراحی لاپاراسکوپیک چون باعث چسبندگی نمی شوند مشکل زیادی ایجاد نمیکنند.
  3. پس از اتمام عمل جراحی بیمار توسط تیم بیهوشی به اتاق ریکاوری منتقل میشود و معمولا حدود نیم ساعت نیز در آنجا زیر نظر متخصصین مربوطه جهت اطمینان از بهوش آمدن کامل قرار میگیرد و سپس به بخش خود منتقل می شود. لذا در اغلب موارد بیمار حدود 2-3 ساعت در اتاق خواهد بود

مدت بستری در بیمارستان
و اقدامات حین بستری و زمان ترخیص

در اغلب قریب به اتفاق موارد (بجز موارد استثنایی که ذکر خواهد شد) بیمار صبح روز عمل در بیمارستان بستری شده و پس از انجام اقدامات لازم همانروز تحت عمل جراحی قرار میگیرند صبح روز بعد از عمل ، مایع آبی رنگ جهت تست نشتی به بیمار داده می شود و پس از گذشت زمانی حدود 3-4 ساعت برای مطمئن شدن از نتیجه تست ، مایعات صاف نظیر چای کمرنگ ، آبمیوه رقیق شده و...برای بیمار شروع می شود و معمولا عصر فردای عمل بیمار توسط جراح یاهمکار کمک جراح ویزیت شده و ترشحات درن چک می شود و در صورت طبیعی بودن بیمار مرخص می شود.

بیمارانی که به دلیل شرایط خاص قلبی یا ریوی نیاز به مشاوره های متخصصین مربوطه قبل از عمل دارند معمولا یک یا دو روز قبل از عمل بستری می شوند.

در بیمارانی که بعد از عمل فشار خون بالا دارند یا عمل به دلیل چسبندگی یا عمل های قبلی سخت تر از نرمال بوده است یا ترشحات درن غیر نرمال باشد ممکن است فردای عمل مرخص نشود و یک یا دو روز بیشتر در بیمارستان جهت اطمینان از وضعیت بیمار نگهداری شود.

نسخه دارویی هنگام ترخیص
و نحوه استفاده از داروها در ماه اول بعد از عمل

نسخه دارویی نحوه استفاده از آنها

به هنگام ترخیص برای بیمار داده ی شود که معمولا شاملموارد زیر است :

  1. کپسول امپرازول ، پنتوپرازول یا اس امپرازول که باید صبح و شب مصرف شود1
  2. آمپول هپارین 5000واحدی که صبح و شب زیر جلدی تزریق می شود که برحسب شرایط و BMI بیمار 10 تا 14 یعنی برای 5 تا 7 روز تجویز می شود.
  3. کپسول مولتی ویتامین مینرال ایرانی روزی 2 عدد برای 2 هفته اول بعد از عمل. توجه داشته باشید گاها داروخانه ها نوع خارجی را به جای ایرانی می دهند که از آنجا که بسیاری از انواع خارجی برای شما مناسب نمی باشد حتما اصرار بر گرفتن نوع ایرانی داشته باشید) نوع خارجی مناسب در ویزیت یکماه توسط تیم معالج برای شما تجویز خواهد شد.
  4. کپسول استاژل کدئین20-300 که در صورت درد تا هر 8 ساعت یک عدد قبال مصرف است.
  5. افرادی که سابقه یبوست دارند بعد از عمل می توانند از شربت M.O.M هر 8 ساعت نصف قاشق استفاده کرده و اولین باری که اجابت مزاج و دفع داشتند مصرف آنرا متوقف کنند تا روند طبیعی اجابت مزاج حاصل شود.

لازم به ذکر است از آنجا که داروها بصورت کپسول می باشند نیازی به خرد کردن دارو نیست، هرگز کپسول ها را باز نکنید.

زمان مراجعه به مطب

در افرادی که درن آنها فردای عمل در بیمارستان کشیده شده است یک هفته تا 10 روز پس از عمل جهت کنترل و چک کردن زخم ها و تنظیم داروها مراجعه نمایند و سپس برای یکماه پس از عمل نوبت ویزیت گرفته شود.

در افرادی که درن فردای عمل کشیده نمی شود 48 تا 72 ساعت بعد جهت کنترل و کشیدن درن مراجعه نموده و یکماه بعد جهت ویزیت مجدد مراجعه می نمایند.

درن و زمان کشیدن آن

برای هر بیمار بعد از عمل یک نوار سیلیکونی کنار محل عمل داخل شکم تعبیه شده و سر آن بیرون از شکم داخل یک کیسه گذاشته می شود تا رنگ ترشحات بعداز عمل چک شود و تست نشتی بعمل آید. زمان کشیدن درن در اغلب موارد فردای عمل جراحی پیس از چک کردن رنگ ترشحات توسط جراح یا کمک جراح انجام می شود ولی در مواردی که لازم باشد حدود 48 تا 72 ساعت نگه داشته می ود و به بیمار توصیه می شود که جهت کشیدن آن به مطب مراجعه نموده و پس از چک شدن توسط پزشک معالج و پرسنل تیم جراحی در مطب کشیده شود.

تب و لرز و قر گرفتگی

در 24 تا 48 ساعت اول بخصوص در خانمها به دلیل تغییرات هورمونی که اتفاق می افتد و در ضمن در صورتیکه فرد مایعات به اندازه کافی مصرف نکرده باشد ممکن است حس گر گرفتگی و افزایش حرارت بدن حداکثر تا 38 درجه اتفاق بیافتد . توصیخه می شود درصورتیکه احساس تب و لرز و گرگرفتگی حتما از تب سنج مناسب استفاده شود و در صورتیکه دوبار پی در پی به فاصله ی یک ساعت دمای بدن بالای 5/38 درجه بود حتما به تیم جراحی اطلاع دهید. در صورتیکه به تیم جراحی دسترسی نداشتید و تب و لرز شدی با دمای بالای 39 درجه داشتید هر زمانی بود (حتی نصف شب) به اورژانس بیمارستانی که در آنجا جراحی شده اید مراجعه نمایید.

تهوع و استفراغ (ممکن است خطرناک باشد)

تهوع و استفراغ گاها در شب بعد از عمل به دلیل تاثیر داروهای بیهوی اتفاق می افتئ و بسیار نادر است البته در بیمارانی که تحت اسلیو گاسترکتومی قرار می گیرند ممکن است تا 48 ساعت ادامه داشته باشد اما درصورتیکه بیمار رژیم توصیه شده را رعایت کرده و بعد از 48 ساعت از عمل دچار تهوع و استفراغ شده است ممکن است نشان دهنده عارضه و اختلال باشد لذا حتما باید به تیم جراحی اطلاه داده شود.

تورم یک طرفه ساق پا (خطرناک)

در چاقی به دلیل واریس و اختلالات کلیوی و مفصلی در بسیاری از موارد ورم مچ پا اغلب هم دو طرفه است دیده می شود اما اگر تورم فقط محدود به یک طرفه و بخصوص در ساق پا باشد و با درد قرمزی و گرمی همراه باشد می تواند نشانه لخته شدن خون در عروق وریدی عمقی پا باشد که به دلیل بالا بردن ریسک آمبولی ریه بسیار خطرناک بوده و بیمار باید سریعا به اورژانس بیمارستانی که در آنجا عمل کرده است مراجعه تحت بررسی قرار میگیرد.

تنگی نفس و سرفه (ممکن است خطرناک باشد)

در بیمارانی که از قبل عمل دچار آپنه خواب ( پا ورقی 1) هستند ممکن است سرفه های گهگاهی بعد از عمل بصورت تک سرفه داشته باشند که مسئله مهمی نیست اما در صورت ایجاد تنگی نفس ناگهانی بعد از عمل همراه با تند و سطحی شدن تنفس ، درد شدید قفسه صدری یاسرفه های شدید خلط دار بینار باید در اولین فرصت به تیم جراحی اطلاع داده یا به اورژانس بیمارستان محل عمل مراجه نماید.

پاورقی 1 : آپنه خواب یکی از عوارض جدی چاقی است که گاها حتی باعث فوت ناگهانی بیمار می شود ، این افراد اغلب حین خواب دچار خور خور و قطع لحظظه ای تنفس و خواب خوبی نداند و شبها پس از بیدار شدن دچار خستگی –کوفتگی-چرت زدن حین کار و عدم تمرکز می شوند.

تحمل خوراک

از 24 ساعت پس از عمل برای بیماران رژیم مایعات صاف شروع می شود گاها در صورتیکه بیمار اصول مصرف را رعایت نکند ممکن است درد شکمی و تهوع رخ می دهد در صورتیکه بیمار اصول تغذیه و رژیم صحیح را رعایت کند معمولا به هیچ عنوان مشکلات فوق پیدا نخواهد شد.

سردرد

یکی از مشکلات شایعی که چاقی باعث بدتر شدن آن می گردد و اغلب بیماران قبل از عمل با آن درگیر هستند سر دردهای میگرنی است. اگر چه با این سردردها اغلب تا سه هفته بعد از عمل و با شروع کاهش وزن بهبود پیدا می کنند اما در صورت وقوع در ماه اول بعد از عمل بیمار می تواند با صلاحدید پزشک معالج داروهای مربوطه را بدون هیچ مشکلی مصرف نمایید.

درد شکم و درد قفسه سینه (ممکن است خطرناک باشد)

گاها به دلیل یبوست یا عدم رعایت رژیم صحیح بیمار ممکن است دردهای خفیفی را در سمت چپ و روی معده حس کند که طبیعی می باشد.

در صورت مصرف غذا و بلعیدن سریع ممکن است حالت گیرکردگی ایجاد شود بهترین کار در این گونه موارد عدم مصرف حتی مایعات تا سه ساعت و راه رفتن می باشد و حتما باید بیمار از بلعیدن سریع و نجویده خودداری کند.

استفراغ خونی یا
دفع مدفوع اسهالی چسبنده و سیاه رنگ (خطرناک)

از روز پس از عمل در بیمارانی که تحمل رژیم داده شده رابطور کامل داشته و بطور ناگهانی دچار استفراغهای جهنده یا خونی شده است حتما باید سریعا به تیم جراحی اطلاع داده و به بیمارستان محل عمل مراجعه نماید اگر چه بسیاری از این موارد با درمان طبی و بدون عمل مجدد درمان می شود ولی در برخی موارد خطرناک هستند و نیاز به مداخله جراحی پیدا می کند.

سرگیجه و ضعف و خستگی

در سه ماه اول بعد از عمل به دلیل تغییر در کتابولیسم و نحوه تغذیه بیمار ممکن است دچار سرگیجه یا ضعف و خستگی مانند آنچه قبل از ابتلا به سرماخوردگی در بدن رخ ی دهد شود که البته معمولا پس از رسیدن بیمار به غذای عادی برطرف می شود. انا در صورتیکه این حالتها پس از سه ماه ادامه داشته باشد می تواند نشان دهنده کمبود کلسیم ، کمبود آهن یا کم کاری تیروئید باشد که در مراجعه برای ویزیت سه ماه توسط پزشک معالج بررسی و درمان خواهد شد.

درد کمر

از آنجا که اغلب بیماران قبل از عمل فعالیت مناسب و کافی ندارند پس از عمل هنگامی که به دستور طب ورزش و تیم درمان فعالیت های ورزشی و پیاده روی روزانه را شروع می کند به دلیل عدم آمادگی بدن در ابتدا دچار این دردهای می شوند که با ادامه ورزش و ورزیده شدن بیشتر بدن به مرور بطور کامل برطرف می شود.

گزگز و مور مور دست و پا و بی حسی اندام ها

گاها در مواردی که وزن بالا باشد (BMI بالاتر از 40) یا در افرادی که از قبل از عمل فعالیت بدنی بسیار کمی دارند پس از عمل ممکن است دچار بی حسی یا گزگز در برخی نواحی فوقانی یا تحتانی شوند که معمولا بخاطر فشار وزن بدن حین عمل بر اعصای پوستی است و در اغلب موارد در عرض سه هفته تا یکماه خود به خود بهبود می یابد ولی اگر این علائم با اختلال حرکتی عضو همراه باشد حتما باید تیم جراحی را آگاه نمود . در برخی موارد کمبود کلسیم یا ویتامین های گروه B نیز میتواند سبب آن باشد. در صورتیکه بیمار از مولتی ویتامین ها و مکمل های مخصوص عمل جراحی چاقی استفاده نماید معمولا این اتفاق نمی افتد.

عدم تحمل آب خالص و نحوه برخورد با آن

معمولا به دلایل نامعلومی مصرف آب خالص در بعضی از بیماران به مزاق خوش نمی آید ، در این گونه مواد مزه دار کردن آب با لیموترش ، بهار نارنج یا سایر طعم دهنده ها مشکل را حل واهد کرد لازم به ذکر است که این عدم تحما در عرض چند ماه بهبود می یابد.

درد ناحیه درن

اغلب بیماران پس از عمل درد در ( ناحیه درن ) سمت چپ شکم و ناحیه درن همراه با دردی که به شانه چپ و بین دو کتف تیر می کشد و تنفس بدتر می شود شاکی هستند. لازم به ذکر است که این درد بخاطر تحریک درن بر روی دیافراگم و عصب فرنیک بوده و معمولا در عرض چند ساعت پس از کشیدن درن از بین می رود. البته از آنجا که بازوی اصلی دستگاه از سوراخ کنار درن وارد می شود این ناحیه نسبت به بقیه جاهها بیشتر دچار کوفتگی می شود و ممکن است تا دو الی سه هفته اندکی دردناک باشد که استفاده از شکم بند طبی و کیسه آب گرم به بهبود سریعتر آن کمک می کند. محل خارج کردن درن معمولا درد عرض یک تا دو روز پس از آن به خودی خود بسته می شود ولی در بعضی افراد به دلیل چاقی مرکزی شدید و فشار بالای داخل شکم ممکن است بسته شدن چند روزی به تاخیر بیافتد که تنها توصیه به شست و شوی روزانه با آب و شامپو بچه و سپس خشک کردن محل با سشوآر و گذاشتن گاز استریل بر روی آن می شود این زخم ها ممکن است تا زمان بسته شدن مقداری ترشح رقیق زرد رنگ داشته باشند که اغلب با ترشحات چرکی اشتباه می شود، توجه داشته باشید که این ترشحات چرک نبوده و ترشحات سروزی و فیبرینی طبیعی زخم است و نیاز به هیچ پماد یا آنتی بیوتیکی ندارد.

در صورتیکه ترشحات به رنگ سبز و با حجم زیاد باشد بطوری که روزانه بیش از 2 گاز استریل را در عرض 2-3 ساعت خیس کند سریعا به تیم جراحی اطلاع دهید.

محاسبه شاخص توده بدن (BMI)

محاسبه شاخص توده بدن (BMI)

آخرین اخبار

اسلیو معده یا بای پس ؟ کدامیک بهتر است

23

آبان 02

اسلیو معده یا بای پس ؟ کدامیک بهتر است

توسط : دکتر علی بیگی | برچسب ها : مقایسه اسلیو معده با بای پس معده به زبان ساده

به طور خلاصه، عمل جراحی اسلیو معده (Sleeve Gastrectomy) و بای پس معده (Gastric Bypass) دو نوع جراحی لاغری هستند که به طرق مختلفی به کاهش وزن کمک می‌کنند.1. **اسلیو معده (Sleeve Gastrectomy)**: &n ...

بیشتر بخوانید
چاقی می تواند خطر اختلالات بارداری زنان را افزایش دهد

30

بهمن 00

چاقی می تواند خطر اختلالات بارداری زنان را افزایش دهد

توسط : صادق نظری | برچسب ها : جراحی چاقی

مطالعه‌ای که توسط محققان دانشگاه آکسفورد انجام شد، ارتباط علت‌شناختی بین چاقی و طیف وسیعی از بیماری‌های باروری زنان را نشان می‌دهد، اما میزان این ارتباط بین شر� ...

بیشتر بخوانید
تاثیر کاهش وزن ناشی از جراحی چاقی بر عملکرد سیستم ایمنی بدن

17

فروردین 99

تاثیر کاهش وزن ناشی از جراحی چاقی بر عملکرد سیستم ایمنی بدن

توسط : صادق نظری | برچسب ها : سیستم ایمنی بدن

شیوع رو به افزایش همه گیری مشکل چاقی در سراسر جهان از نظر عوارض و مرگ و میر یک تهدید عمده برای سلامتی جهان به حساب می آید. چاقی با انواع مشکلات سلامتی مرتبط است ، از جم� ...

بیشتر بخوانید